Zbieraczka, Zielarka, Wiedźma/ Gatherer, Herbalist, Witch

9 płócien opowiada o procesie odnajdywania własnej kobiecości i głębszego kontaktu z Naturą. Demeter poszukiwała Persefony przez 9 dni i nocy. Wielu badaczy twierdzi, że liczba ta związana jest z zejściem Natury pod ziemię na czas jesienno-zimowy, inni — że z dziewięcioma miesiącami ludzkiej ciąży, okresem stwarzania nowego życia. Innym ważnym symbolem cyfry 9 jest legendarna wśród Zielarek zupa dziewięciozielna, która, przygotowana z pierwszych wiosennych ziół, miała regenerować ciało i umysł po zimie. Zioło dziewięćsił to magiczne ziele z rodziny astrowatych, które można spotkać na południu Polski. Na płótnach zderza się symbolika wybranych ziół, które zostały użyte do barwienia; na przykład Olszę, która jest symbolicznym drzewem wiedźm ze słowiańskim dębem, utożsamianym z siłą i mężnością. Inny z obrazów powstał przy wykorzystaniu ziół związanych z kobiecą płodnością, w tym Pokrzywami, które miały ją wywoływać, jak i Wrotyczem, którego niegdyś Zielarki używały jako naturalnej metody spędzania płodów. Te, barwione, obrazy mają także kontekst mistyczny, ponieważ ważnym elementem działania była próba odzyskania duchowości Natury i kobiet, które były z niej przez wieki wykluczone. Natura, przez postrzeganie jako chaos; a kobieta analogicznie, jako zagrożenie dla tradycyjnego systemu hierarchii. Budowanie nowej duchowości opiera się głównie na procesie twórczym, który nabiera charakteru magicznego rytuału z udziałem roślinnych bohaterek_ów. Mokosz, podobnie jak inne mityczne wcielenia Matki Natury, jest przewodniczką w tej pracy — stąd len, którego jest matronką. Głównym elementem projektu jest sam proces – dzień wyjścia na zbiory, interakcja z roślinami, tożsamością Zbieraczki. Następnie zastosowanie praktyki Zielarki, gdy zioła wygotowują się i oddają w kadzi barwnik. Oraz ostateczna przemiana w Wiedźmę przy interakcji z płótnem, w prociesie twórczego rytuału. Wskrzeszenie przed wiekami spalonej na stosie czarownicy to próba przywrócenia Naturze jej tłumaczki, nawiązania nowego dialogu, tak istotnego w kontekście kryzysu klimatycznego.
9 canvases tell about the process of finding femininity and deeper contact with Nature. Demeter searched for Persephone for 9 days and nights. Many researchers claim that this number is related to the descent of Nature underground for the fall-winter period, others – to the nine months of human pregnancy, the period of creating a new life. Another important symbol of the number 9 is the nine-herb soup, legendary among herbalists, which, prepared from the first spring herbs, was to regenerate the body and mind after the winter. Dziewięćsił (/nine powers/) is a magical herb from the Asteraceae family that can be found in the south of Poland. The symbolism of selected herbs that were used for coloring collides on the canvases; for example, Olsza, which is a symbolic witch’s tree with a Slavic oak, equated with strength and bravery. Another of the paintings was made with the use of herbs related to female fertility, including Nettles, which were supposed to induce it, and Tansy, which was once used by the herbalists as a natural method of abortion. These colored images also have a mystical context, because an important element of the action was an attempt to regain the spirituality of Nature and the women who had been excluded from it for centuries. Nature, by perceiving as chaos; and the woman by analogy, as a threat to the traditional system of hierarchy. Building a new spirituality is based mainly on the creative process, which takes on the character of a magical ritual with the participation of plant protagonists. Mokosz, like other mythical incarnations of Mother Nature, is the guide in this work – hence the linen, of which she is the matron. The main element of the project is the process itself – harvesting day, interaction with plants, the identity of the gatherer. Then applying the Herbalist’s practice, when the herbs boil and give the dye in the vat. And the final transformation into a Witch by interacting with the canvas, in the process of a creative ritual. The resurrection of a witch burnt at the stake centuries ago is an attempt to restore to Nature her interpreter, to establish a new dialogue, so important in the context of the climate crisis.