Artist Statement

Jako artystka i badaczka, głęboko wierzę, że badania artystyczne są potężnym narzędziem do współtworzenia z nie-ludźmi, szczególnie z roślinami. Sztuka zapewnia przestrzeń do zmiennokształtności i bliskiej interakcji z Inną. Badania artystyczne zakłócają tradycyjną perspektywę podmiot-przedmiot w nauce, decentralizując i demokratyzując proces badawczy poprzez dzielenie sprawczości w produkcji wiedzy. Zakłócają również tradycyjną pozycję artysty jako jedynego twórcy swoich dzieł, pokazując, w jaki sposób sztuka zawsze powstaje w ramach kolektywu, w tym z zaangażowaniem istot innych niż ludzkie.

Zielarstwo jest moją praktyką artystyczną, w której relacje między ludźmi a roślinami ujawniają nowe sposoby rozumienia ekosystemowych współzależności oraz możliwości sojuszy w obliczu kryzysów. Bycie z roślinami i umożliwienie ujawnienia ich sprawczości w procesie sprawia, że praca sama w sobie nigdy nie jest ukończonym obiektem, lecz raczej ewoluującym archiwum praktyki artystycznej opartej na badaniach terenowych, głęboko zakorzenionych w lokalnych środowiskach.

Moja twórczość obejmuje video art, instalacje i barwienie. Podczas wyjazdów terenowych dokumentuję wywiady z zielarkami, uchwycając ich historie, wiedzę i łącząc się z ich praktykami. Wywiady te stworzą ogólnodostępne Archiwum Herstorii Zielarskiej, które stworzy przestrzeń dla nieusłyszanych dotąd opowieści kobiet i dzielenia się często pomijaną wiedzą lokalnych tradycji uzdrawiania z pomocą roślin. Archiwum nie jest statyczną kolekcją, lecz żywym, rozwijającym się zasobem, który ewoluuje z każdym nowym spotkaniem i wspólną praktyką.

W moich instalacjach i barwieniach wykorzystuję zioła, które sama zbieram podczas spacerów zbierackich, integrując ich obecność w dziele namacalnie, zgodnie z potrzebą odzyskania materialności i sprawczości materii. Proces ten jest bezpośrednim, namacalnym zaangażowaniem w środowisko i odzwierciedla moje przekonanie, że sztuka jest aktywną, ciągłą wymianą, a nie produkcją obiektów. Powstałe obiekty służą jako artefakty procesu, dokumentując relacje, które kultywuję z zielarkami i roślinami. Jest to zapis badań, spacerów zbierackich, wspólnego gotowania i przygotowywania mikstur, a także wielowymiarowych sposobów uzdrawiania, zarówno ludzi, jak i dla lokalnych środowisk.

Uważam, że zielarstwo jest praktyką z tradycji kolektywną, która rozwija się dzięki wymianie wiedzy i dzieleniu się doświadczeniami. Doprowadziło mnie to do założenia Chwaściarni w 2020 roku, otwartej pracowni artystyczno-zielarskiej, gdzie sztuka i produkcja wiedzy łączą się. Jako pracownia i kolektyw, Chwaściarnia zaprasza ludzi i rośliny do wspólnego odkrywania i tworzenia, pogłębiając ich relacje. Przez tę przestrzeń pragnę pielęgnować społeczność, która ceni zarówno ludzkie, jak i nieludzkie uczestnictwo, poszukując zrównoważonych sposobów współistnienia i stawiania oporu wobec epoki kryzysów.

Sztuka jest dla mnie tworzeniem połączeń i dokumentowaniem ciągłego dialogu między ludzkim a nie-ludzkim. Współpracując z roślinami i zielarkami, postrzegam swoją pracę jako część większego wysiłku na rzecz budowania przyszłości, w której badania oparte na sztuce, natura i społeczność są ze sobą splecione.

Artist Statement ENG

As an artist and researcher, I firmly believe that artistic research is a powerful tool to co-create with non-humans, especially plants. Art provides a space for shape-shifting and close interaction with the Other. Artistic research disrupts the traditional subject-object per- spective in science, decentralizing and democratizing the research process by sharing causality in knowledge production. They also disrupt the traditional position of the artist as the sole creator of his works, demonstrating how art is always produced within a collective, including with the involvement of non-human beings.

Herbalism is my art practice, in which the relationship between humans and plants reveals new ways of understanding ecosystem interdependence and the possibility of alliances in the face of crises. Being with the plants and allowing their causality to be revealed in the process ensures that the work itself is never a finished object, but rather an evolving archive of an art practice based on field research deeply rooted in local environments.

My work includes video art, installations and dyeing. During field trips, I document interviews with women herbalists, capturing their stories, knowledge and connecting with their practices. These in- terviews will create a publicly accessible Herbalist Herstory Archive, which will create a space for previously unheard women’s stories and the sharing of often overlooked knowledge of local healing traditions with the help of plants. The archive is not a static collection, but a living, growing resource that evolves with each new encounter and shared practice.

In my installations and staining, I use herbs that I collect myself during gathering walks, integrating their presence into the work tangibly, in line with the need to reclaim the materiality and causality of matter. This process is a direct, tangible engagement with the environment, and reflects my belief that art is an acti-
ve, ongoing exchange, rather than the production of objects. The resulting objects serve as artifacts of the process, documenting the relationships I cultivate with herbs and plants. It is a record of research, gathering walks, cooking and preparing concoctions together, and multifaceted ways of healing, both for people and for local environments.

I believe that herbalism is a practice from a collective tradition that thrives on the exchange of knowledge and the sharing of experiences. This led me to found Chwaściarnia in 2020, an open art and herbal studio where art and knowledge production come together. As an atelier and a collective, the Chwaściarnia invites people and plants to explore and create together, deepening their relationship. Through this space, I aim to nurture a community that values both human and non-human participation, seeking sustainable ways to coexist and resist an age of crises.

For me, art is about making connections and documenting the ongoing dialogue between human and non-human. Working with plants and herbalists, I see my work as part of a larger effort to build a future where art-based research, nature and community are intertwined.